Vlada Divljan i neVladina organizacija
08. mart 2010.
Organizator: Long Play

09. mart 2010.

Mnogi ljubitelji Vlade Divljana i Idola su sinoć u strahu od "papučarske" i "girls only" atmosfere zaobišli Dom sindikata. Sledećeg 8. marta bi možda trebalo da razmisle dvaput, jer nije sve bilo (baš toliko) ružičasto.

Dan žena je praznik koji dežurne muzičke kazanove, uz simpatije jednih i antipatije drugih, koriste da opravdaju svoje „titule“. Vlada Divljan i neVladina organizacija se "vade" na 8. mart kao "krsnu slavu" benda koju valja ispoštovati na odgovarajući način. Da se ne lažemo, na "poklon-koncertima" povodom ovog i sličnih praznika, teško je izbeći patetiku i prenaglašenu romantiku. Mnogi ljubitelji Vlade Divljana i Idola su sinoć u strahu od "papučarske" i "girls only" atmosfere zaobišli Dom sindikata. Sledećeg 8. marta bi možda trebalo da razmisle dvaput, jer nije sve bilo (baš toliko) ružičasto.

Veče u društvu Vlade i neVladine organizacije počelo je pesmama "Ona to zna" i "Radostan dan" - laganim i romantičnim uvodom, namenjenim slavljenicama. Domaćini ipak nisu dozvolili da se ljudi na samom startu preterano razneže i potpuno rastope na polu-udobnim stolicama Doma sindikata, pa su povodom tridesetogodišnjice Novog talasa najavili kratak omaž ovom muzičkom pravcu. Možda je među vremešnijim fanovima Idola bilo onih koji su pred koncert obrisali prašinu sa omota prvog singla ovog benda ("Pomoć, pomoć"), koji je izašao 1980. godine. Ako jeste, oni su se sigurno najviše obradovali što ga opet slušaju uživo. Zdenko Kolar je prepoznatljivim, boldovanim bas deonicama pesme "Igrale se delije" uz podršku udaračke sekcije (Marko Milivojević, Boris Bunjac) lagano podgrevao želju neodlučne publike da ustane i pomeri stopala u zadatom ritmu. A ko kaže da gej populacija u Srbiji javno ne dobija podršku? Početni stihovi pesme "Retko te viđam sa devojkama" bili su dovoljni da nekoliko stotina ljudi napusti sedišta i zapeva kao jedan. "Plastika" je pokupila zasluge za to što je ideja da koncert bude "sedeći" polovično propala. Iako su "Odnesi me" i "A kad te vidim ja" u nastavku usporile tempo, veliki broj ljudi je nastup i dalje pratio na nogama.

Na prelazima između dinamičnih i baladičnih blokova pesama, Divljan i njegove kolege su zabavljali prisutne duhovitim komentarima. Zdenko Kolar (nekadašnji basista Idola) se oprobao u izražajnom recitovanju poezije Desanke Maksimović, Vlada (kao što mu ime samo kaže) je demonstrirao koliko vlada informacijama o neravnopravnosti polova, koje je tog dana pročitao u dnevnoj štampi. Pogođen činjenicom da su žene u bajkama daleko manje zastupljene nego muškarci i da im vrlo često pripadaju uloge udavača, matorih babetina i oličenja zla, zamolio je prisutne dame za dopuštenje da se pesmom "Udri bogataša" osveti u njihovo ime.

Uz pomenuti prvi singl Idola, pravo osveženje u praznični, muzički repertoar unela je "Baba Zumbula" - pesma koju je za potrebe filma "Balkankan" napisao makedonski muzičar Kiril Džajkovski, a otpevao Vlada Divljan.
Nekadašnji frontmen Idola je i početak drugog sata koncerta posvetio ženama, ali uz ironično-nostalgičnu opasku da se to pre svega odnosi "na srećna vremena kada su žene radile u rudniku".
Bend se na to nadovezao pesmom "Patuljci". Pre nego što je na žicama svoje gitare odslajdovao melodičan, uvodni rif "Rusije", mozak osmomartovske operacije neVladine organizacije je pomenuo i to da poseban šmek naizgled ogoljenoj scenografiji daju ćilimi koji su direktno sa drugog zasedanja AVNOJ-a u Jajcu četr'es treće, podleteli pod njegova stopala na stejdžu Doma sindikata. Pre nego što je uz "Malenu" usledilo kolektivno otapanje od prvih do poslednjih redova, bend je odsvirao još i "Kenozoik", "Poslednje Dane" i "Vetar i zastave".

Dinamičan dvadesetominutni, akustučarski repertoar razblažili su ljubavni stihovi pesama "Jedina", "Ljubavi", "Nebeska tema" i "Sve laži sveta". Da se veče ne bi pretvorilo u vodnjikavi, sentiš vremeplov, Divljan je predložio razgibavanje uz narodno kolo. Na električnoj gitari, bez pratnje, započeo je Užičanku. "Aaaa vidi! Ima ih koji su zaigrali. Samo sam hteo da proverim postoji li još u vama ta nit". Provokacija nije bila slučajna, jer je sledeća pesma koju su svirali imala žanrovski sličan aranžman. Ovoga puta, neVladina organizacija je stala u odbranu narodnjačke gej populacije izvodeći demo verziju pesme "Zaljubljen sam u svoga jarana".
Nakon dva i po sata svirke, publika je bila raspoložena za još. "Dok dobuje kiša", "Hajde, sanjaj me, sanjaj!" i "Stranac u noći" i deo pesme "Soda Boy" (koji je Divljan otpevao acappella) zvuče kao logična završnica koncerta posvećenog ženama. Dobro je što su tridesetominutni bis ipak zaokružile "Maljčiki" i dečja pesmica "Spavajmo sanjajmo" - uz novotalasnu epizodu s početka večeri, "Baba Zumbulu" i gej narodnjak, dovoljno da se oni koji na koncert nisu došli da proslave 8. mart ne osećaju zapostavljeno.

tekst - dušica kovaČ
Fotografije- nebojša Mićković

Spandau Ballet